تاریخچه حمل و نقل زمینی

تاریخ حمل و نقل زمینی تاریخ بشریت است. هر یک از جوامع نیاز به جابجایی اشیا و کالا داشته اند. به این ترتیب است که نیاز به بارگیری اشیا و توزیع آنها بین مناطق مختلف در مبدأ حمل و نقل زمینی و همچنین حمل و نقل دریایی و هوایی است.

در دوران پیش از کلمبیا (دوره ای که از تولد اولین مهاجران آمریکایی تا فتح توسط اروپایی ها با استعمار کلمب در سال 1492 را شامل می شود)، اینکاها سیستمی از جاده های به هم پیوسته در سراسر امپراتوری خود داشتند تا انواع مختلف را جابجا کنند. از کالا حمل و نقل زمینی در ابتدا به صورت پیاده و با استفاده از نیروی حیوانات و یا از طریق قایق یا قایق و با بهره گیری از جریان رودخانه ها برای رساندن کالا به مقصد مورد نظر انجام می شد.

گرسنگی عاملی بود که انسان را مجبور به حرکت برای تأمین غذای خود کرد و بنابراین شکل حمل و نقل را که امروزه می شناسیم آغاز کرد. از آنجایی که انسان به عنوان یک نیروی حمل و نقل ضعیف است، در ابتدا نیاز به اهلی کردن حیوانات داشت. سگ اولین سگی بود که بعداً از حیوانات بزرگتر و قوی تر برای حمل کالاهای سنگین تر استفاده کرد.

در این مقاله به تعریف و تاریخچه کلی حمل و نقل زمینی، مزایا و معایب آن می پردازیم.

حمل و نقل زمینی چیست؟

حمل و نقل زمینی به مجموعه وسایل حمل و نقلی گفته می شود که از طریق وسایل نقلیه زمینی، یعنی وسایل نقلیه ای که بر روی سطح جامد زمین حرکت می کنند، عمل می کنند. بیشتر آنها شامل وسایل نقلیه چرخدار هستند که روی ریل یا آزادانه روی سطح حرکت می کنند.

وسایل نقلیه برای حمل و نقل زمینی می توانند از نظر سیستم حرکتی، ظرفیت حمل و نقل یا ماهیت محموله خود بسیار متنوع باشند. به طور کلی می توان آنها را به موارد زیر طبقه بندی کرد:

  • وسایل نقلیه موتوری –

    خودروهایی که دارای موتور، عموماً احتراق داخلی، مبتنی بر سوخت‌های فسیلی (بنزین، گاز طبیعی و غیره) هستند. آنها می توانند باری (کامیون، کامیونت و غیره) یا مسافری (ماشین، اتوبوس، موتور سیکلت و غیره) باشند.

  • وسایل نقلیه ریلی –

    موتوردار یا برقی، قادر به حرکت در خارج از مسیر ردیابی شده توسط ریل نیست. آنها معمولاً از نوع حجیم هستند و می توانند بار و مسافر را به طور همزمان حمل کنند، مانند قطار، تراموا یا مترو.

  • وسایل نقلیه کشش خون –

    یعنی توسط حیوانات یا با تلاش انسان، مانند دوچرخه، گاری و غیره.

 

اولین نقطه عطف در تاریخ حمل و نقل زمینی: چرخ

این نیاز به حمل اشیاء با حجم بیشتر و اینکه وزن آنها توسط یک حیوان قابل تحمل نبود، منجر به ایجاد و متعاقب آن ارتقاء چرخ شد. این در ماقبل تاریخ ظاهر شد و یکی از شگفت انگیزترین اختراعات در تمام تاریخ بوده است. و ما هنوز هم از آن استفاده می کنیم. امروزه آنقدر تکامل یافته است که مخترعان آن قادر به تشخیص اختراع خود نیستند.

چرخ به تکامل در تاریخ حمل و نقل و رسیدن انسان به مکان های دور در زمان کمتر و کمتر اجازه داد. گاری‌های اسب‌کشی و کالسکه‌ها به لطف ایجاد راه‌های تجاری، تبادل انواع مواد را تقویت کردند.

بعدها روش های دیگری برای حمل و نقل زمینی پدیدار شد، مانند دوچرخه که منشاء موتورسیکلت و این به نوبه خود خودرو بود. انسان همیشه به دنبال راهی برای اختراع وسیله ای بوده است که بدون نیاز به استفاده از حیوانات، او را سریع و راحت حمل کند. در سال 1882 نفت کشف شد و کم کم اختراعات بیشتری پدید آمد که از این سوخت به عنوان نیروی محرکه استفاده می کرد. از جمله آنها، ماشین است.

با جنگ جهانی اول، نیاز به حمل و نقل افزایش یافت و به این ترتیب اتوبوس ها و صنعت بزرگ موتوری که امروزه وجود دارد، که شامل روش های متنوع حمل و نقل مانند راه آهن، حمل و نقل شهری، مترو یا قطار سریع السیر است، پدید آمد. تکامل آن برای تضمین تامین غذا و انواع کالاها و خدمات ضروری بوده است. این برای پیشرفت خود بشریت اساسی بوده است.

 

سیر تحول و تاریخچه حمل و نقل زمینی

تاریخچه حمل و نقل زمینی منشأ نامشخصی دارد، اما از نیاز به جابه‌جایی افراد یا کالاها به صورت گسترده‌تر، در فواصل بیشتر و/یا با سرعت‌های بالاتر از آنچه که می‌توان با پای پیاده انجام داد، نشات می‌گیرد.

از این نظر، اولین نسخه های این حمل و نقل مربوط به حیوانات بود: شتر، اسب، الاغ، گاو، لاما… هر حیوانی که به اندازه کافی قوی باشد که بتواند انسان را بر پشت خود حمل کند یا گاری را بکشد، ایده آل بود. بدیهی است که برای این کار، اختراع چرخ یک پیشینه کلیدی بود.

امپراتوری ها و تمدن های بزرگ دوران باستان همیشه وسایل ارتباطی خوبی مانند شبکه های جاده ای گسترده را فراهم می کردند. به عنوان مثال، آنها برای کنترل داخلی امپراتوری روم ضروری بودند.

امروزه نیز در تاریخ حمل و نقل زمینی، این ارتباطات برای توسعه ملل معاصر ضروری است، زیرا با راه های قابل تردد و راه آهن می توان کالا، ابزار، مواد و مردم را به جایی که مورد نیاز است به گردش درآورد، بقای تجارت میسر است. کلید

این پانوراما با انقلاب صنعتی قرن 18 و 19، به ویژه به دلیل اختراع ماشین بخار، به شدت تغییر کرد. راه آهن به عنوان نماد پیشرفت تحمیل شد، زیرا امکان حمل و نقل سریع و عظیم را در فواصل بسیار زیاد فراهم می کرد. بنابراین، راه آهن کشورهای بزرگی مانند ایالات متحده، آرژانتین، مکزیک و روسیه را متحد کرد.

در پایان قرن نوزدهم، مکانیسم های جدیدی برای حمل و نقل به لطف کشف نفت و مشتقات تصفیه شده آن مانند بنزین پدیدار شد. بنابراین، برای مثال، موتور احتراق داخلی اختراع شد. در نتیجه، نسل جدیدی از وسایل نقلیه در طول قرن بیستم برای استفاده شخصی، عظیم و حتی نظامی متولد شدند.

در قرن بیست و یکم، فناوری‌های جدید و انقلاب دیجیتالی در پایان قرن، امکان ظهور اشکال پیشرفته‌تر حمل‌ونقل زمینی، مانند مترو و قطارهای پرسرعت را فراهم کرد.

Transportation history 1

ویژگی های حمل و نقل زمینی

تاریخچه حمل و نقل زمینی، همانطور که از نام آن پیداست، پیش فرض برای جابجایی از روی زمین است. از این نظر، همیشه به شرایط جغرافیایی و هواشناسی جایی که در یک نقطه خاص از سطح قاره هستید، بستگی دارد.

اغلب به جاده‌های آسفالت‌شده و مطبوع، معروف به بزرگراه‌ها، و همچنین تونل‌ها و پل‌هایی نیاز دارد که امکان عبور از دره‌ها، فرورفتگی‌ها، کوه‌ها و غیره را فراهم می‌کند. در کل، این زیرساخت جاده‌های یک کشور یا یک منطقه را تشکیل می‌دهد.

حمل و نقل زمینی یکی از روش های ارجح برای حمل و نقل کالا و مسافر در سراسر جهان است که با گنجاندن آن در شهرها امکان وجود حمل و نقل شهری مانند اتوبوس، اتومبیل، موتور سیکلت و در برخی موارد تراموا، قطار یا مترو را فراهم می کند که شهروندان را از یک جا منتقل می کند. نقطه شهر به دیگری به صورت روزانه.

انواع حمل و نقل زمینی

به طور کلی، دو نوع حمل و نقل زمینی وجود دارد:

  • حمل و نقل جاده ای –

    وسیله ای که از وسایل نقلیه چرخ دار استفاده می کند که قادر به پرسه زدن آزادانه روی سطح زمین هستند، اگرچه ترجیحاً در جاده ها یا بزرگراه های آسفالت شده، مانند اتوبوس، اتومبیل یا حتی دوچرخه، چرخ دستی و موتور سیکلت.

  • حمل و نقل ریلی –

    به عبارت دیگر، آن دسته از وسایل نقلیه قادر به تردد جز در مسیرهای از پیش تعیین شده مانند قطار، تراموا یا مترو نیستند و اغلب در ایستگاه ها یا توقفگاه های ثابت در طول مسیر توقف می کنند.

 

مزایای حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی شاید برای مسافت های کوتاه سودمندترین راه باشد که عموماً اقتصادی، عملی و سرعت را ترکیب می کند. این تطبیق پذیری همچنین به آن اجازه می دهد تا نیازهای حمل و نقل مسافر جمعی یا فردی، به عنوان مثال، اتوبوس یا ماشین را برآورده کند.

از سوی دیگر، می توان از آن برای حمل و نقل انواع محموله در تاریخ حمل و نقل زمینی (مثلاً در کامیون، راه آهن یا کانتینرهای نورد) از جمله ماشین آلات سنگین، مواد خام یا محصولات ظریف یا خطرناک استفاده کرد.

 

معایب حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی از آنجایی که حرکت آن در سطح قاره ها صورت می گیرد همواره با حوادث جغرافیایی و توپوگرافی مانند عبور از رودخانه ها، پرتگاه ها یا عبور از کوه ها مواجه است. به همین دلیل از یک سو نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت ها و از سوی دیگر به مجموعه ای از خطرات اجتناب ناپذیر دلالت دارد.

از سوی دیگر، رانندگی اکثر این وسایل حمل و نقل زمینی بر عهده یک راننده است که مسئولیت و تخصص او به رفاه بار یا مسافران بستگی دارد، بر خلاف سایر اشکال حمل و نقل که در آن یک تیم مدیریت کامل وجود دارد. وسیله نقلیه

 

3 پروژه حمل و نقل که نوید یک انقلاب را داد (و شکست خورد)

با هر فیلم جیمز باند، رمان ژول ورن، یا نمایشگاه جهانی فناوری، راهی جدید و هیجان انگیز برای سفر ارائه می شود.

این فرمول معمولاً بسته ای از آینده نزدیک ما را ارائه می دهد که در وعده های علمی تخیلی پیچیده شده است: رانشگرهای متصل به کوله پشتی که به ما امکان پرواز می دهند، تردمیل هایی که برای ما راه می روند.

امروزه در تاریخ حمل‌ونقل زمینی این چیزها وجود دارد، اما چرا آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود، عظیم نشده‌اند و هیچ تغییر انقلابی ایجاد نکرده‌اند؟

Transportation History 2

پیش بینی کنندگان ضعیف

جیم مور، مدیر برنامه مهندسی حمل‌ونقل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «من فکر می‌کنم همه ما تمایل فرهنگی به فناوری داریم، اما در عین حال در پیش‌بینی بسیار ضعیف هستیم.

او می گوید، نکته این است که هر فناوری که بر اساس استانداردهای زیرساختی جدید باشد، مخاطره آمیز است. نیاز به تغییرات عظیم و سرمایه گذاری های کلان دارد و نفوذ آن در بازار کند است.

این سه اختراع هستند که علیرغم شور و شوق اولیه، اثر لرزه ای را که وعده داده بودند، ایجاد نکردند. اما اگر می‌دانید کجا باید جستجو کنید، هنوز هم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

 

  1. مونوریل

چشم انداز:
یافتن یادگاری از یک نوع حمل و نقل دور ریخته شده در تاریخ حمل و نقل زمینی که چشم انداز آینده را بهتر از مونوریل در گذشته در بر گیرد، دشوار است.

مهندسان از دهه 1800 با ایده یک مسیر قطار مرتفع بازی می کردند تا اینکه اولین آن در سال 1956 در هیوستون، تگزاس با تمام شکوه فایبرگلاس افتتاح شد.

کالسکه‌های انحنادار و اخروی او در مکان‌های مختلف – حتی در ژاپن – ظاهر شدند، اما رشد محبوبیت خودرو، بال‌های شکل حمل‌ونقل را در آسمان قطع کرد.

چی چیز باقی مانده است:
مونوریل‌ها بیشتر برای جابه‌جایی مسافران بین ترمینال‌های فرودگاه و پارک‌های تفریحی استفاده می‌شوند، مانند Disney World، جایی که عاشقان میکی از پارکینگ به مناطق تفریحی منتقل می‌شوند.

در واقع شرم آور است که آنها به محبوبیتی که در دهه 50 از آنها انتظار می رفت نرسیده اند. آنها زیست محیطی، بی صدا و بسیار ایمن هستند.

هنوز هم می توانید آنها را در برخی شهرها به عنوان جایگزینی برای حمل و نقل عمومی ببینید.

چنین موردی سیاتل سنتر مونوریل، اولین تراموا تجاری است که محله های اطراف اسپیس نیدل را به مرکز این پایتخت متصل می کند.

این در نمایشگاه جهانی 1962 افتتاح شد و در حال حاضر روزانه 2 میلیون مسافر را حمل می کند.

 

  1. تسمه های متحرک

چشم انداز: بیش از یک قرن پیش در تاریخ حمل و نقل زمینی، تردمیل یکی دیگر از اختراعات جوشان بود که قرار بود راه رفتن ما را برای همیشه تغییر دهد.

اولین کمربند اسکرول در سال 1893 در نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو ظاهر شد و هفت سال بعد دوباره در نمایشگاه پاریس مورد توجه قرار گرفت.

آنچه باقی مانده است: این روزها، مانند مونوریل، این اختراع برای استفاده توسط مسافران عجول که همیشه در آستانه از دست دادن پرواز خود هستند، به فرودگاه ها منتقل می شود.

نوامبر گذشته، فرودگاه بین المللی لوگان بوستون پروژه بازسازی کمربندی 804 متری را اعلام کرد که ترمینال E را به ایستگاه متروی خط آبی متصل می کند.

چرا مونوریل ها و تسمه های متحرک به فرودگاه ها محدود شده اند؟

مور می‌گوید که برخلاف شهرهای بزرگی که برای آنها ساخته شده‌اند، این نوآوری‌های گران قیمت برای کار کردن نیاز به نگهداری بالا و محیط‌های کم خطر دارند، بنابراین فرودگاه‌ها به یک محیط ایده‌آل تبدیل شده‌اند.

 

Transportation History 3

  1. قطارهای بادی

چشم انداز: به نظر می رسد یک قسمت از Futurama باشد، اما حدود 150 سال پیش در تاریخ حمل و نقل زمینی، برخی فکر می کردند که داشتن قطارهای پنوماتیک ایده خوبی است.

ایده این بود که ماشین‌ها استوانه‌ای هستند و با فشار هوا در هر انتهای تونل، مانند لوله‌هایی که بانک‌ها برای ارسال اسکناس از طبقه‌ای به طبقه دیگر استفاده می‌کردند، از جایی به مکان دیگر منتقل می‌شدند.

در سال 1864 قطاری با این مشخصات در زیر پارک کریستال پالاس لندن ساخته شد. چند سال بعد، یک میلیونر آمریکایی سعی کرد آن را در نیویورک پیاده کند.

Neither man made it past “novelty” status and lived short lives.

What’s left: the closest thing we have to these tubular transports is the Hyperloop, the pet project of the founder of Tesla Motors, Elon Musk.

The Hyperloop consists of a pressurized capsule manned by passengers, which is shot through a 1.82-meter diameter tube at a speed of 1,200 kilometers per hour, traveling from San Francisco to Los Angeles in 30 minutes.

It is still in the design and testing stage.

 

How the world’s first mass transit system was born

Considered one of the great thinkers of humanity, the Frenchman Blaise Pascal (1623-1662) was far from acting solely in the field of ideas.

Known for his mathematical theorems and philosophical treatises in force until today, few people know that in the 17th century this mathematician and inventor of the first calculator in history created something that would forever change the history of land transportation and the lives of people in cities: public transport.

Thanks to the restless spirit of Pascal, world urban transport has up to one year of birth, 1662.

At that time, Paris was already a large city with half a million inhabitants, but most people did not have their own means of moving from one place to another and could only go on foot.

To make life easier for citizens, Pascal developed an urban transport system of carriages with fixed itineraries, fares, and regular schedules.

The philosopher suggested to the Duke of Roaunez that he ask King Louis XIV for permission to operate the service, which was heard and approved.

 

The three routes

The passage in this pioneering system cost five “sols”, the currency that circulated in France at the time of Louis XIV in the history of land transportation.

There were three initial transport lines: the first served between the Porte Saint-Antoine and Luxembourg and began operating on March 18, 1662.

On April 11, the second line was inaugurated, running from Rue de Saint-Antoine to Rue Saint Honoré. And the third and last route was opened in May of that year and connected the Montmartre neighborhood with Luxembourg.

It was a success among the Parisian population, according to the testimony of Pascal’s own sister, Gilberte Pérrier, who witnessed the start of operations.

“The inauguration began on Saturday at 7 in the morning, with a wonderful brightness and pomp. The seven carriages that occupied this first route were launched,” Gilberte recorded.

But with the maiden voyage began the well-known problems of urban mobility in the history of land transportation that continue to affect the world to this day.

“The thing was so successful that from the first morning there were a number of full carriages, but after lunch, there was such a huge crowd that you couldn’t get close to them, and the other days were the same,” she explained.

“The biggest drawback was that the crowd in the streets was waiting for a carriage, but when it arrived it was full,” she added in her account.

So, the system was not enough for even half of the people there were, according to Gilberte Pérrier.

Pascal, died the same year the transportation system was started after a long illness.

 

The system operated for a few years, but due to problems with the administration, it was closed and a similar one would only re-emerge in Europe much later.

Transportation History 3

Innovator of his time

Pascal’s invention positively surprises even scholars in Human Sciences.

“We imagine that great philosophers are always in the world of ideas and far from people’s daily lives, which is not true,” explains philosopher Luis César Oliva, professor at the Department of Philosophy at the University of São Paulo (USP ) and scholar on the life of Pascal.

“Pascal was a great thinker who could see, even then, that for the progress of a city it is necessary to solve the problem of urban mobility”, says the researcher in the history of land transportation Eurico Galhardi.

According to Galhardi, after the closure of Pascal’s project, public transport on wheels would be reborn far from France, more precisely in Brazil.

“We created the second collective transport project in the world,” says Galhardi, who is president of the board of directors of the National Association of Urban Transport Companies (NTU).

 

The “kissing hands”

The arrival of the Royal Family in Brazil, in 1808, instituted the “kissing hands” ceremony in which people went to court to please the King of Portugal.

The problem was the distances to travel to reach the ceremony in the palace, where they would also ask for some favors, pardons, or even royal benefits.

 

Conclusions of the history of land transportation

Looking at the history of land transportation we see that, in its different forms, it has been giving answers to the questions of its time. One of the great challenges of today in the world of logistics is to respond to urban logistics in large cities. The need for deliveries is growing, but cities have problems facilitating access to transport: time restrictions, pollution limits, the impossibility of giving more space to streets and highways, and so on. Already in the times of Emperor Augustus, carts and horses were subject to restrictions regarding their use in the cities. Logistics has been the art of balancing needs with the reality in which we move for centuries.

Another clue that history gives us is that the search for new, more efficient transport systems is not going to stop. Not only the fight to find better, cleaner engines that do more kilometers with less expense, etc. But new players that did not exist until now, such as parcel delivery using drones.

But the new mills will cause new needs for improvement. Drones require new regulations to legislate them, and respect for the environment requires new fuels and engines. In the same way that the invention of the wheel led to the improvement of roads to support cart traffic or the improvement of rail systems in the face of the expansion of the railway.

Lastly, it is worth emphasizing one of the great constants of transport since its inception in the history of land transportation, and that is how inseparable it has been from human activity. Transportation brings goods and people closer, facilitates trade, the creation of wealth, the exchange of products that are frequent in a place to exchange them for those that are scarce. Man’s need to trade and to know more about his neighbor means that land transport -and transport in general- will continue to evolve alongside him for a long time.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *